Wtryskiwacz Common Rail – montaż do silnika
Przedmuchy spod wtryskiwaczy Common Rail
Wtryskiwacze Common Rail są obecnie stosowane w większości silników diesla niezależnie czy jest to samochód osobowy, ciężarowy czy maszyna rolnicza. Odkąd zaczęły być stosowane to wystąpił nowy problem dla użytkowników i mechaników obsługujących te samochody. Po pewnym czasie użytkowania spod wtryskiwaczy wydostają się spaliny, a także niespalone cząstki paliwa. Często objawia się to głośniejszą pracą silnika; takim odgłosem jak przedmuch spod kolektora wydechowego, ale nie zawsze jest to słyszalne. Niestety kiedy nie zauważy tego kierowca to otoczenie wtryskiwacza zostaje oblepione wydostającymi się zanieczyszczeniami z komory spalania, które twardnieją zalewając wcześniej dostęp do wtryskiwacza. Taka usterka powstaje wskutek dużych ciśnień sprężania, dużego ciśnienia wtrysku a także ze względu na zastosowanie przez producentów słabszych mocowań wtryskiwaczy. Przykładem tego jest użycie śrub montażowych o średnicy 6 mm, kiedy wcześniej normą było stosowanie śrub o grubości 8 mm, lub mocowanie dwoma śrubami. Bardzo często taki przedmuch można spotkać w silnikach Mercedesa, szczególnie w Mercedesie Sprinter, Peugeocie HDI i Fordzie 1.6, w silnikach BMW, oraz w wielu innych modelach. Demontaż zapieczonego wtryskiwacza, jest bardzo trudny, wymaga cierpliwości i czasu. Kiedy zawiodą wszystkie podstawowe metody demontażu to pozostaje rozwiązanie podczas którego uszkodzeniu ulega cały wtryskiwacz. Należy go wtedy częściowo rozbroić i wybijać specjalnym ręcznym lub hydraulicznym wybijakiem. Niestety podczas tej operacji wtryskiwacz może się urwać, wtedy pozostaje tylko demontaż głowicy silnika i wybijanie elementu lub usuwanie go poprzez elektrodrążarkę.

Aby ustrzec się przed tym należy zwracać uwagę na nieprawidłowe odgłosy silnika i natychmiast reagować (skonsultować się z serwisem).

Jak prawidłowo zamontować wtryskiwacz Common Rail?
Podczas napraw i testów wtryskiwaczy konieczne należy:
  • Oczyścić komorę mocowania wtryskiwacza
  • Sprawdzić stan przylgni w komorze mocowania wtryskiwacza w głowicy i w razie potrzeby dokonać niewielkiej korekty specjalnym frezem
  • Zawsze stosować nowe podkładki
  • Naprawy przeprowadzać w serwisach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i narzędzia np stanowisko probiercze Bosch EPS 708
  • Oczyścić wtryskiwacz ze starych zanieczyszczeń
  • Sprawdzić stan śrub mocujących i w razie jakichkolwiek podejrzeń wymienić na nowe
  • Sprawdzić gwinty śruby mocującej – w głowicy
  • Koniecznie zastosować specjalną pastę montażową – tylko o właściwościach ceramicznych, inne pasty np. miedziowe powodują utlenianie się aluminium – czyli głowicy silnika
  • Dokonać kontroli po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów
  • www.wtryskiwacze.net.pl
    stat4u